Goed Nieuws Vandaag? Hoe je in de media je eigen verhaal schrijft
Er zijn van die momenten waarop je naam opduikt op onverwachte plekken. Laatst was ik – met een knipoog – het middelpunt van een satirische tweet van De Speld. Volgens hen zou mijn oude programma Goed Nieuws Vandaag speciaal voor één dag terugkomen vanwege een uitspraak in de Sywert-zaak. En eerlijk? Ik moest lachen. Maar het zette me ook aan het denken.

Want hoewel De Speld satire is, verscheen er diezelfde week ook een Explainer van de NOS over waarom nieuws vaak negatief is. De kern?
De paradox van Goed Nieuws
Zelf heb ik het ervaren toen ik als presentator meedeed aan het journalistieke experiment van Talpa: een nieuwsprogramma dat alleen maar positief nieuws bracht. Is dat mogelijk? Ja, maar het is moeilijker dan je denkt. Nieuws moet relevant, urgent en prikkelend zijn. En het is een illusie dat je simpelweg ‘positief nieuws’ kunt zenden zonder dat het gekunsteld aanvoelt.
Toch is de vraag interessant: Hoe breng je een positief verhaal, zonder dat het voelt als een reclameboodschap? Dit leer je in mijn mediatraining. Tipje van de sluier? Authenticiteit. Mensen voelen feilloos aan wanneer je oprecht bent. Door trouw te blijven aan wie je bent en wat je werkelijk belangrijk vindt, creëer je vertrouwen en verbinding. Vertel een verhaal waarin je zelf gelooft en waar je volledig achter staat—alleen dan overtuig je écht.
Training Succesvol Opereren in de Media
Dat is precies waar ik in mijn mediatrainingen op inga. Of je nu een woordvoerder bent, een expert die in de media komt of een CEO die een strategie moet uitleggen – jij hebt invloed op hoe jouw verhaal wordt gebracht. In de mediatraining leer je onder andere:
- Hoe je jouw boodschap nieuwswaardig maakt
- Hoe je ervoor zorgt dat jouw organisatie niet alleen in beeld is bij een crisis
- En hoe je zelf in control blijft, zelfs als journalisten kritische vragen stellen
- En hoe je dat doet vanuit authenticiteit
Het nieuws kun je niet veranderen, maar je kunt wél bepalen hoe je jouw verhaal vertelt. Benieuwd hoe je dat doet? Laten we sparren over een mediatraining voor jou of je organisatie.